Of je nu aan het werk bent of aan het studeren bent, we kunnen allemaal soms wel wat hulp gebruiken om ons beter te concentreren. Natuurlijk kan een energydrankje of koffie je helpen wakker te blijven, maar ook deze tussendoortjes helpen je een handje.

Er bestaat een rechtstreeks verband tussen de prestaties van de hersenen en de toevoer van vitamine A, C, E en betacaroteen naar de hersenen. Dat bleek uit een onderzoek onder ouderen dat twintig jaar geduurd heeft.

Paprika

1. Eet een paprika

Paprika’s zitten vol met vitamines en kunnen ons daarom helpen om ons ook op hoge leeftijd nog optimaal te concentreren. De knapperige krachtpatser wordt voor een optimale werking het best rauw of kort gestoofd gegeten.

Sojabonen

2. Lecithine

Lecithine is een natuurlijk hulpmiddel dat zorgt voor een betere concentratie. Lecithine is rijk aan choline en dat hebben mensen nodig voor een optimale werking van het geheugen. Ook ons hart, de lever en de huid hebben veel lecithine nodig. Ons voedsel bevat over het algemeen te weinig lecithine.

Lecithine wordt vaak verkregen uit sojabonen. Omdat onze hersenen lecithine gebruiken als energiebron, kunnen we ons niet goed concentreren als er een tekort ontstaat. Als je moeite hebt met je concentratie, doe dan eens wat taugé in de salade of drink met regelmaat een glas sojamelk.

Beter concentreren met bramen

3. Beter concentreren met bramen

Vanaf eind juli tot begin van de herfst hangen de donkerpaarse bramen vaak heerlijk rond en sappig aan de struiken. Hun zoete smaak laten je echt genieten van de fijne zomer! Maar wist je dat bramen ook heel gezond zijn?

Anderen lezen ook:  Calcium vermindert jeuk door zon en warmte

Bramen bevatten veel mineralen, vezels en vitamines, waaronder vitamine C en E. Verder bevatten deze heerlijke vruchtjes zogeheten flavonoïden, die onder meer het afweersysteem versterken en de bloeddruk op peil houden.

De fruitsuikers in de bramen zorgen voor energie en zijn brandstof voor de hersenen. Dus waarom niet het nuttige met het aangename verenigen tijdens een lange kantoordag? Een portie bramen houd je scherp en helpt je beter te concentreren.

Lees ook eens: Bramen plukken en bramenstruiken fatsoeneren

Appels bewaren

4. Een appel per dag

Volgens een oud Engels gezegde houdt een appel per dag de dokter uit huis. Helemaal waar is dat natuurlijk niet, maar een appel kan wel zorgen voor meer kracht en rust.

Appels bevatten veel gezonde stoffen en ook veel ijzer. Dat laatste zorgt voor de kracht van een appel, want iemand met een ijzertekort voelt zich vaak slap en futloos.

Een appel is ook een ideale oplossing voor kinderen die moeite hebben om zich te concentreren. Als ze een appel niet lekker vinden, kun je zelfgemaakte appelmoes overwegen. Dat is voor kinderen aantrekkelijker en natuurlijk erg gezond.

Saliethee

5. Drink saliethee

Er wordt verondersteld dat plantaardige stoffen, zoals flavonoïden en fenolen, de hersenen stimuleren. Deze stoffen zitten in bijvoorbeeld salie. Salie is een van de veelzijdigste geneeskrachtige kruiden en keukenkruiden. Salie is goed voor het immuunsysteem, maar het zou ook helpen om dingen sneller te begrijpen. Elke dag een kopje saliethee lijkt dus het proberen waard om je beter te concentreren.

Salie is afgeleid van het Latijnse woord salvere (genezen) en betekent ‘heilzaam kruid’. Saliethee zou ook helpen tegen zweten, wat perfect is als je je druk maakt om een presentatie. Door dit kruid trekken de bloedvaten in de huid zich samen. Daardoor vermindert het zweten.

Anderen lezen ook:  Veldsla, wintersalade vol vitamine

Kauwgom

6. Kauwen

Door kauwen verbetert de doorbloeding van de hersenen, waardoor je je beter kunt concentreren. Daardoor zijn je uiteindelijke prestaties ook beter. Door de verbeterde bloedtoevoer naar je hersenen tijdens het kauwen, heb je meer en betere hersenactiviteit. Als je dus regelmatig op een kauwgom of een droog broodje kauwt, kun je je beter concentreren en werkt je geheugen beter.

Uit onderzoek bleek dat studenten die tijdens een toets op kauwgom kauwden, kalmer en minder bezorgd waren. Nog belangrijker: hun prestaties waren ook beter dan die van studenten die niet kauwden tijdens de toets.

LandIdee nieuwsbrief