Vochtige katoenen sokken, warme melk met honing of een heerlijk kopje thee van valeriaan. Het zijn stuk voor stuk heerlijke slaapmutsjes:

1. Vochtige katoenen sokken
Het klinkt vreemd, maar natte voeten zijn voor kinderen een uitstekend slaapmiddel. Hoe het werkt? Dompel dunne katoenen sokken in lauwwarm water en laat de kinderen die nat aantrekken. Trek ze daaroverheen dikke en droge wollen sokken aan en stop ze in bed. Door de natheid vindt in de hersenen een ‘switch’ plaats – het vegetatieve zenuwstelsel neemt onwillekeurig de controle over.

2. Warme melk met honing
Het klassieke hulpmiddel dat helpt om in slaap te komen dankt zijn goede reputatie niet alleen aan zijn lekkere zoete smaak, maar vooral aan tryptofaan, de werkzame stof in melk. Dit aminozuur, nodig voor de aanmaak van serotonine en melatonine, wordt door het lichaam niet zo goed opgenomen. Maar met suiker, een bestanddeel van honing, lukt dit beter. Trouwens, bananen in melk hebben een soortgelijk effect.

thee
3.Kruidenthee van valeriaan: heerlijk slaapmiddel
De valeriaanwortel behoort net als hop, lavendel en melisse tot de beste natuurlijke middelen tegen slapeloosheid. Onderzoek heeft aangetoond dat de werkzame stoffen die de wortel bevat, zoals valeranon en valtraat, de activiteit van de motorische zenuwcellen remmen en minder suiker in de hersenen omzetten. Dat is de reden van het kalmerende en rustgevende effect. Een kopje valeriaanthee een half uurtje voor het slapengaan zorgt voor een ontspannende, diepe slaap.

Kijk hier voor meer tips!