Dat noten goed voor je zijn, hoeven we je vast niet meer uit te leggen. Maar wist je ook dat walnoten bijdragen aan een goede nachtrust, gewichtsverlies en goed zijn voor je hersenen?

1. Brain- en superfood

Misschien is het je al een keer opgevallen: walnoten hebben de vorm van hersenen. Volgens de oude plantgeneeskunde is dit niet toevallig; uiterlijke kenmerken van planten en vruchten zouden iets zeggen over de geneeskrachtige werking. En laat walnoten nu boordevol magnesium zitten, een stof die echt goed is voor je hersenen! Naast magnesium bevatten walnoten bovendien veel antioxidanten. Hierdoor worden deze noten ook wel brain- en superfood genoemd.

Gezonde walnoten

2. Walnoten zijn cholesterolverlagend

Ongezouten noten bevatten onverzadigde vetten, die je beschermen tegen hart- en vaatziekten. Hierdoor staan noten in de Schijf van Vijf. 25 g noten is al goed voor 90 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid essentiële vetten. Deze vetten verlagen de kans op een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Dit blijkt uit onderzoek van Yale-Griffin Prevention Research Center.

3. Welterusten!

Naast magnesium, antioxidanten en essentiële vetten bevatten walnoten ook melatonine, een hormoon dat ervoor zorgt dat je goed slaapt. Een handje walnoten is al genoeg voor de aanmaak van dat hormoon.

Gezonde walnoten

4. Afvallen met walnoten?

Walnoten hebben een hoog caloriegehalte, daarom verwacht je niet dat walnoten helpen bij afvallen. Toch helpen ze wel degelijk. Door de eiwitten en vetten verteert je lichaam de noten langzaam, waardoor je minder snel honger hebt. Daarnaast helpen de vezelrijke walnoten de stoelgang te verbeteren.

Tip: gebruik walnoten als vleesvervanger! De vele gezonde stoffen en grote concentratie eiwitten zorgen ervoor dat walnoten prima vleesvervangers zijn.

Ongezouten noten

Niet alleen walnoten zijn gezond ook ongezouten amandelen, pinda’s en cashewnoten zijn gezond, dus maak een lekkere combinatie en geniet dagelijks van een handje (circa 50 g) noten. Ook notenpasta of pindakaas valt onder ‘het handje noten’.

De voedingswaarde van walnoten (per 100 gram) 
Calorieën  675 kcal
Water  2,0 gram
Eiwitten  14,4 gram
Koolhydraten  12,1 gram
Suikers  12,0 gram
Vetten  62,5 gram
Verzadigde vetten  5,0 gram
Cholesterol  0,0 gram
Vezels  8,0 gram

dadel-walnotencake

Ook lekker: dadel-walnotencake!